– Godt spørsmål, Jonas!
«Du er så lys», boka Renberg nettopp har omtalt som sin beste, flyr over et par hoder og lander i hendene på en fornøyd tenåring. Forfatteren er i full sving med et helanalogt forfattermøte på landets sørligste videregående.
Han håndhilser, lager hjertetegn når noen spør et godt spørsmål, husker navn, utfordrer og oppmuntrer elevene på både spørsmål og svar, beveger seg fram og tilbake, opp og ned trapper i auditoriet. Etterpå bruker han god tid på å signere bøker, blir med på selfies og prater med enkeltelever.
Tore Renberg er ikke bare en av landets mest kjente og populære forfattere. Over 30 års erfaring med formidling av egen litteratur gjør han til en formidler av de sjeldne.
Våren 2024 kombinerer han turné til Agders fylkesbibliotek med DKS-besøk til videregående skoler. I dag er det Mandal vgs. som får en dose Renberg-magi.
For å illustrere svaret på spørsmålet om hvordan han lar seg inspirere, leser han et dikt han skrev på mobilen samme morgen. Da han stoppet kl. 11.29 for å kjøpe det som viste seg å bli en svært tørr muffins på en bensinstasjon.
Slike møter er den eneste bekreftelsen jeg trenger for å bevise at dette fungerer - hva litteratur kan gjøre og bety.
Vi får høre refleksjoner om navnet på stedets frisørsalong, om elevers frykt på forrige skole for at isproppen skulle løsne, og tanker om hvordan det ville vært å oppleve dette underlige vinterværet for noen hundre år siden. Det klappes når han avslutter.
Etter timen står elever i kø for å få signert bøker. Ei jente med rørt blikk kommer bort og forteller at hun kjente seg igjen i det forfatteren fortalte om en oppvekst med rus og vold.
– Slike møter er den eneste bekreftelsen jeg trenger for å bevise at dette fungerer – hva litteratur kan gjøre og bety, konstaterer Renberg.
Kulturkontakt og avdelingsleder
-I likhet med at vi er en dysleksivennlig skole og en VIP-skole, så definerer vi oss som en DKS-skole. Det er en del av vår kjernevirksomhet og er prioritert som et tilbud til elevene, understreker rektor Oddvar Haaland.
Skoleåret 2024/25 tilbyr skolen sin elevmasse til sammen 21 DKS-produksjoner. Alt stødig koordinert av den erfarne kulturkontakten Geir Lauvdal. Med avslappa klesstil og - væremåte, sjonglerer han komborollen kulturkontakt med å være leder for Avdeling for elevtjenester.
– Jeg tror lærerkollegiet oppfatter Geir som en av ledelsen. Han har mer autoritet enn hvis kulturkontakten var en lærer. Jeg tror rollen er tyngre dersom man ikke har den plassen i organisasjonen, bemerker rektoren.
Begge herrene er selv kulturinteressert og hobby-musikere. Et personlig engasjement for kunst og kultur kan bare være et gode i møte med DKS.
– Jeg har jo en egeninteresse fordi jeg spiller litt selv. Vi legger vekt på å ta vel imot utøverne, for vi ønsker at de føler seg velkomne – og ikke minst: venta. De skal ikke møtes med: «Oi, er det forestilling i dag?!», poengterer kulturkontakten, som startet i rollen for ni år siden.
Planlegger i god tid
Mandal vgs. bruker Visma som planleggingsverktøy. Det legger føringer for at ting bør planlegges i god tid. I Agder kan videregående skoler melde interesse for neste års skoleår allerede i januar, med frist 9. februar. Kulturkontakten sender programmet til fagkoordinatorene, som ser hva som passer til trinnene og ulike klasser.
DKS er en del av vår kjernevirksomhet.
– Det at vi kan melde oss på allerede nå, viser at DKS-administrasjonen tar skolen på alvor. Jeg opplever at DKS Agder prøver å legge godt til rette for oss, bemerker rektoren.
Han poengterer verdien av DKS som tilbud i en by som deres, hvor det ellers er begrenset med skolekino og skoleteater, samt verdien av at elever, uansett bakgrunn, får tilgang på profesjonell kunst- og kultur. Altså skolens danningsoppdrag.
– Fra mitt ståsted, så tenker jeg det er bra for elevene å få variasjon i opplæringen. Jeg tror de både får en god opplevelse der og da, og kanskje er noe de reflekterer over senere.
– Og så er det gratis! I høst var for eksempelvis to klasser og så produksjonen «Hestemannen». DKS betalte for bussen de trengte for å komme seg dit. Det er fantastisk! supplerer kulturkontakten.
Lærerens rolle
Haaland har hørt lærere si hvor lei seg de har vært fordi de ikke har hatt tid til forberedelser før en DKS-forestilling. Hans tankegang om det som leder, er følgende:
Det er viktig at lærere drar opplevelsen elevene får inn i læreplanen og fag.
– Jeg mener vi bør ta oss tid til det. Som lærer får man tid til det elevene ellers skal gjennom i læreplanverket. Det er viktig å pakke det teoretiske sammen med opplevelser. Det er avgjørende å informere elevene om det de skal møte i DKS.
På Mandal vgs. får lærere betalt for tid brukt på DKs selv om de ikke underviser. Rektoren forklarer tankegangen bak beslutningen:
– Det er viktig at lærere drar opplevelsen elevene får inn i læreplanen og fag. Hvis DKS skal ha en verdi må opplevelsen dras med videre i opplæringen.
Verdifullt for skolens ansatte
For Oddvar Haaland har ordningen en ekstra verdi: det den tilfører hans ansatte.
– Det skal være bra å være lærer på Mandal vgs. Det betyr noe å møte en forfatter som Tore Renberg, dersom du for eksempelvis har master i nordisk. Det er viktig å bli litt begeistra – også for lærere.
Tips å ta med videre
- Forankring av DKS i skolens ledelse er essensielt.
- En kulturkontakt som har en posisjon i skolens hierarki, har ofte større gjennomslagskraft i kollegiet.
- DKS er også en gave til lærere og kan bidra til inspirasjon og entusiasme.
- Å ramme inn DKS-opplevelser tilbyr elever nye perspektiver.
- Felles opplevelser bidrar til godt skolemiljø.
- Husk at reisekostnader vanligvis betales av DKS.
- Som kulturkontakt må du være obs på overivrige fagkoordinatorer som melder seg på alt. Det kan gå i glemmeboken hvem som skal på hva.