– Vi skal gå gjennom tips og triks for hvordan være kulturvert og så skal vi bruke det vi lærer – for det kommer en stor artist som skal spille her, sier Aleksander Lindås hemmelighetsfullt til gjengen som sitter foran ham.

Vi er på Ravinen, Rælingen kommunes splitter nye kultur- og familiesenter. I en av salene er 25 forventningsfulle kulturverter, fra seks omkringliggende barneskoler, samlet til dagens kurs.

1700 elever ble høsten 2022 invitert til å delta på DKS Vikens nye kulturvertkurs. 

– Å tilby kulturvertkurs er ikke unikt for Viken, det er det mange fylker og kommuner som gjør. Med det at vi tilbyr det samme kurset til alle grunnskoler, det er nytt i vårt fylke, forteller Lill Carin Jacobsen, som er Enhetsleder for formidling i DKS Viken.

Hun bemerker at organiseringen av kurset har krevd en enorm mobilisering. I løpet av fem uker avholdes hele 85 kurs. Alle fylkets grunnskoler, med sine totale 1700 kulturverter pluss kulturkontaktene, er invitert til å delta.

En elev, med teksten "Kulturvert" på t-skjorta, sitter i en sal med andre elever. Foto.
Kulturverter fra Blystadlia skole, Løvenstad skole, Fjerdingby skole, Nordby skole, Rud skole og Smestad skole deltok nylig på kulturvertkurs i Rælingen.

Håndplukkede utøvere

På Ravinen er kurslederne utøver Morten Barrikmo og tidligere nevnte Lindås. Lindås er selv musiker med DKS-erfaring, men er her i rollen som en av koordinatorene for prosjektet.

To menn smiler til kamera. Foto.
Kurslederne Morten Barrikmo og Aleksander Lindås.

De to utgjør ett av tre team som reiser parallelt rundt i fylket og holder kurs. Hvert team består av en utøver og en fra DKS-administrasjonen.

Utøverne er – foruten Barrikmo – Maria Solheim, Knut Lothe og Ole Jørn Myklebust. I tillegg til å ha solid fartstid fra Den kulturelle skolesekken (DKS), har alle personlige egenskaper som var viktige i utvelgelsen.

– Vi har håndplukket utøvere som i tillegg til å være dyktige musikere, er folk vi synes er spesielt flinke til å formidle til målgruppen. Dette er utøvere som elsker å formidle til barn og unge og som kan kunsten å sette dem i sentrum, poengterer enhetslederen.

Vi har håndplukket utøvere som i tillegg til å være dyktige musikere, er folk vi synes er spesielt flinke til å formidle til målgruppen

Lill Carin Jacobsen

Målet med kurset er å ruste elever i rollen som kulturvert. Jacobsen forteller at de ikke ønsket det hun omtaler som «en tørr dag med bare snakk», men heller tilby en opplevelse hvor elevene bidrar i en prosess. Hvert kurs ender dermed med en konsert.

– Vi vil gi dem en smakebit på arrangørfaget og lære dem hvordan man lager gode rammer rundt arrangementer, oppsummerer hun.

En mann lener seg ned til to elever som sitter på gulvet og ser på et ark. Foto.
– Vi har fått gode tilbakemeldinger på kurset også fra kulturverter. Mange forteller at de har fått en større forståelse for egen rolle og hvordan kulturverter kan avlaste dem, forteller Aleksander Lindås.

Mange oppgaver på kort tid

I Rælingen starter Lindås dagen med en innføring i hvilken ressurs nettsiden denkulturelleskolesekken.no er for kulturverter. Han viser elevene hvordan de kan finne sin skole og sjekke årets tilbud. Han ber dem gå inn på en konkret produksjon og skrive ned alt de tenker at de trenger å vite eller gjøre før besøket.

Så er det over til kursets praktiske del. Scenografi. Presse. Teknikk. Markedsføring. Konferansier. En kulturvert kan få mange arbeidsoppgaver før, under og etter et besøk fra Den kulturelle skolesekken.

Kursdeltakerne deles i grupper og får hver sin oppgave som skal løses i løpet av en drøy halvtime. Kreativitet og initiativ kommer raskt til syne. Vips, så utvides scenografi-mulighetene da en elevene foreslår å sjekke hva som finnes på biblioteket på andre siden av gangen. Storfornøyde kommer de tilbake med puffer, en sofa, en figur formet som en løve, samt glass og en karaffel med vann.

Presse-/konferansiergruppa får hjelp til å skrive ned åpne og relevante spørsmål, pluss tips til hvordan snakke i mikrofon foran et publikum.

En mann viser en pc-skjerm til en elev. Foto.
Promoplakat under arbeid.

Imens lager markedsføringsgruppa fargerike plakater. I et hjørne får tre ivrige kulturverter en innføring i hvordan et lydbord fungerer, og ei følger oppmerksomt med mens Barrikmo forklarer hvordan hun skal akkompagnere ham under selve fremførelsen. For det viser seg raskt at han er den kjente artisten som skal spille for dem.

Elevene virker synlig imponert da de hører at han har spilt over 2000 DKS-konserter!

Fornøyde kulturkontakter

Linda Melgar er kulturkontakt på Rud skole. Hun roser opplegget og forteller at som fersk kulturkontakt fra fjoråret følte hun at hun fomlet i starten siden alt var nytt, og korona betød at hun måtte lære opp kulturvertene selv innimellom alt annet. Hun poengterer at selv om det gikk greit, så er hun veldig glad for dette tilbudet.

– Dette er luksus! Det at kulturvertene mine inspireres av flinke folk som faktisk kan dette. På vår skole er det mange som ønsker å være kulturvert, og som var gira på å komme på dette kurset.

Også Svein Yngve Lønning, kulturkontakt på Fjerdingby skole, er fornøyd med DKS Vikens kulturvertkurs. Hans elever har fått i oppdrag å ønske velkommen og takke for besøket, samt intervjue Barrikmo på scenen.

- Det at de får øve seg på stemmebruk og det å være en god konferansier, er veldig nyttig. Det er bra at elevene lærer om ulike oppgaver i praksis, ikke bare at jeg forteller om dem på skolen. Kulturverter har viktige oppgaver, understreker han.

Det er bra at elevene lærer om ulike oppgaver i praksis, ikke bare at jeg forteller om dem på skolen.

Kulturkontakt Svein Yngve Lønning

En mann holder en mikrofon for ansiktet til en elev. Foto.
– Kulturverter utgjør en forskjell for oss utøvere. Det at elever har eierskap til besøk er gull verdt, sier musiker Morten Barrikmo.

Ambassadører for kultur

Etter to og en halv time, og en nydelig mini-konsert, avsluttes det hele med lunsj. Nystekte baguetter med pålegg serveres på kulturhusets kafé. For DKS Viken har det vært viktig å gjøre litt stas på elever som er kulturverter.

Barrikmo understreker for kulturvertene hvor viktige de er for utøvere, og hvor heldige landets elever er som har en ordning som sørger for at alle får oppleve kunst og kultur av høy kvalitet.

– Gjennom å delta på et kurs som dette, så føler kulturverter på alvoret og seriøsiteten som ligger i rollen, og de får i tillegg større eierskap til det å få besøk fra DKS. Slikt sprer seg blant elever og kan være med på å gi besøkene større tyngde, sier musikeren.

Et penal med fargetusjer og et akkrediteringsbånd ligger på gulvet. Foto.
Ale kursdeltakerne får en t-skjorte, et "akkrediteringsbånd" og lunsj.

Selv om innholdet i kurset primært er rettet mot besøk fra Den kulturelle skolesekken, så påpeker enhetsleder Lill Carin Jacobsen at kunnskapen som elevene utvikler kan brukes til å løfte alle skolens arrangementer.

– Jeg har i høst selv holdt kulturvertkurs sammen med Maria Solheim. Vi ser hvordan elevene vokser med oppgavene og blir gode ambassadører for kultur som helhet. Gjennom kurset får vi utrolig mange elever som gleder seg til å få besøk, og som framsnakker Den kulturelle skolesekken og kultur generelt.

To personer står foran en gruppe elever, alle holder armene i været. Foto.

Fakta om kulturvertkurset

  • Ble arrangert for første gang høsten 2022, i tidligere DKS Viken.
  • Utøverne som deltok var Maria Solheim, Morten Barrikmo, Knut Lothe og Ole Jørn Myklebust.
  • Alle grunnskolene i fylket ble invitert, til sammen 1700 kulturverter på over 400 skoler.
  • Skolens kulturkontakt ble oppfordret til å delta.
  • Kurset varte i 2,5 timer. 
  • Kursdeltakere fra flere skoler deltok på samme kurs.
  • Elevene utførte oppgaver på egen skole-pc/nettbrett. De gjorde seg blant annet kjent med DKS sine nettsider
  • Kulturvertene fikk egne t-skjorter og "akkrediteringskort" med bånd.
  • Det ble servert enkel lunsj. 
  • Skolen tok hånd om transport for sine elever til og fra kurset.