– Forankring av DKS er helt vesentlig for at ordningen skal fungere godt.
Det sier Inger-Helvig Oftedal, som har solid erfaring både som skoleleder og kulturkontakt. Hennes nåværende arbeidsplass, Teigar ungdomsskole i Færder kommune i Vestfold, har 340 elever og 60 ansatte. Før hun påtok seg rollen som kulturkontakt, var det mer tilfeldig hvordan DKS ble tatt imot.
– Kulturkontaktrollen ble ofte sett på som en ekstraoppgave, noe som gikk på omgang blant lærerne. Dette betydde at DKS var lite integrert i skolens daglige drift, forteller Oftedal.
DKS var lite integrert i skolens daglige drift.
Ga kulturvertene en større rolle
Da hun tok på seg rollen som kulturkontakt, la Oftedal merke til at evalueringen av DKS-arrangementene sjeldent ble gjort grundig. Det var typisk at det alltid var de samme klassene som leverte evalueringer, mens andre ikke gjorde det i det hele tatt.
– Det syntes jeg var utrolig urettferdig, siden det betød at ikke alle elevene fikk rammet inn kunstopplevelsene.
Hun startet med å gi kulturvertene en større rolle. De måtte søke om å bli kulturverter, og de fikk delta på kulturarrangementer som visningsarenaene Markedet for Scenekunst og Marked for Musikk.
– Dermed ble de mer engasjert, og fikk også ansvar for å dele sine erfaringer med medelever og informere om kommende DKS-besøk.
Tre enkle spørsmål
I tillegg ble det innført noen enkle, men effektive grep for å forbedre selve evalueringen. Skolen innførte en plakat med tre enkle spørsmål som elevene skulle besvare umiddelbart etter en DKS-forestilling:
- Hva synes du var bra med forestillingen?
- Hva kunne vært gjort bedre?
- Passet forestillingen for ungdom?
Denne plakaten ble hengt opp i alle klasserommene.
Alle lærerne fikk beskjed om å gjennomføre denne enkle evalueringen rett etter en forestilling, uansett hvilket fag de underviste i.
– Dette førte til at evalueringene kom inn nesten umiddelbart, og svarene var mye mer utfyllende enn før. Elevene fikk dermed et språk for å snakke om kunstopplevelsene sine, bemerker Oftedal.
Hun påpeker at elevmedvirkning ikke handler om å gi elever det de ønsker seg, men om å lytte til refleksjonene deres.
– Det gir oss verdifull innsikt å høre hvorfor elever tenker som de gjør når de opplever kulturelle uttrykk som kanskje lugger litt eller utfordrer.
Oftedal forteller om gleden det var å oppdage da hun som sensor på en annen skole, så at Teigars evalueringsplakat også hang der.
– De hadde tatt i bruk vår metode, og det viser at slike enkle tiltak kan spres og få betydning utover vår egen skole.
Hør podkast med Inger-Helvig Oftedal
Kulturtanken arrangerte nylig en inspirasjonsdag for skole. Tematikken var hvordan skolen kan få mest mulig ut av besøkene fra DKS. Oftedal var en av de som holdt innlegg. Podkasten hører du her.
Hvilken rolle mener du at kunst og kultur kan spille i skolehverdagen?
– Åh, jeg kan ikke få understreket hvor viktig det er! For så mange av ungdommene våre er det på skolen, og kun her, at de får oppleve kunst- og kulturopplevelser av god kvalitet. DKS er noe av det viktigste vi har for å bidra til sosial utjevning. Det blir bare viktigere og viktigere å holde fast på slike fellesopplevelser. Jeg er rett og slett skikkelig stolt over at det er noe vi velger å gi barn og unge.
Hva er skolens viktigste rolle i DKS-ordningen?
– Skolene må forplikte seg til å ta imot tilbudet på en skikkelig måte. Vi må gjøre en ordentlig jobb med å forberede elevene, og gi dem tid til å reflektere og snakke om det de har opplevd. Slike refleksjoner er det ikke alle som lærer å gjøre hjemme, og her har vi en gyllen mulighet til å gi dem et språk for opplevelser, noe jeg tror er overførbart til mange viktige deler av livet.
Vi må forplikte oss til å gjøre en ordentlig jobb ved å forberede elevene våre, og gi dem tid til å reflektere og snakke om det de opplever i etterkant.
Har gjort en stor forskjell
På Teigar ungdomsskole har de også jobbet systematisk med å sikre at klassene er forberedt på det de skal oppleve. Alle lærerne har fått beskjed om å gå gjennom skolens DKS-program, slik at elevene vet hva de skal delta på. Dette har gitt en bedre ramme rundt opplevelsene.
– Vi ser at det å forankre DKS i skolens årshjul og innføre den enkle evalueringen har gjort en stor forskjell. Elevene får en bedre muligheten til å reflektere over kunst og kultur, og å utvikle et språk for å snakke om opplevelser. Begge deler er viktig, spesielt for de som kanskje ikke får slike opplevelser hjemmefra.
Å forankre DKS i skolens årshjul og innføre den enkle evalueringen har gjort en stor forskjell.
Hvilke tips ville du gitt andre kulturkontakter om rollen?
– Inkluder kulturvertene og ta dem med på råd. Dra på visningsarenaer hvis du har mulighet. Hvis ikke er det som regel mye å finne om produksjonene på YouTube eller andre steder. Kjenner du (og elevene) til det som kommer, er det lettere å motivere lærere og elever til å glede seg. Og heng på ledelsen på skolen, de må være med og hjelpe til slik at DKS får en skikkelig forankring på den enkelte skole. Ingen kulturkontakt kan være alene om den oppgaven, ledelsen på den enkelte skole må vise at DKS er viktig, og trygge lærerne på at det er nettopp det. Det er ledelsen som setter agendaen for hva skolen skal bruke tid på.
Artikkelen er basert på et innlegg som Inger-Helvig Oftedal holdt på Inspirasjonsdag for skole i september 2024, samt et epost-intervju i etterkant av Markedet for Scenekunst 2024.
Hvordan gi tilbakemeldinger på DKS-produksjoner i DKS-portalen
Når en lærer logger seg inn i DKS-portalen kommer vedkommende direkte inn i skolens kulturkalender. Her kan både elever, kulturkontakten og lærere gi tilbakemeldinger på arrangementet. Slike tilbakemeldinger er viktige å gi for å sikre et enda bedre og mer relevant DKS-tilbud.
Les om arbeidet med et nytt tilbakemeldingsverktøy i DKS-portalen.
Verktøykassen WOW
Teigar ungdomsskole dektok i Erasmus-prosjektet The WOW-experience.
Et resultat av prosjektet var en verktøykasse som kan brukes av skoler, kulturkontakter, kulturverter og kunsttilbydere. Den inneholder tips og ideer om hvordan man kan forberede, gjennomføre og følge opp kunst- og kulturopplevelser.
Plakaten med de tre spørsmålene er delt med alle skolene i Færder, Tønsberg og Vestfold og Telemark fylke.