Skip to main content
Tre skuespillere står foran en tribune med elever og peker mot publikum.
Skolen har et ansvar for å legge til rette for at elevene får gode kunst- og kulturopplevelser, og et godt faglig utbytte av DKS-besøket.
Foto: Improteater med Det Andre Teatret.

For skoleledere

En skoleleder som ser DKS som et viktig verktøy for måloppnåelse og tar ansvar for gjennomføringen, bidrar til å videreutvikle og forbedre tilbudet.


Tilbakemeldinger fra utøvere, elever og kulturkontakter viser at en engasjert skoleleder styrker eierskapet til DKS-tilbudet lokalt og gjør at kunst og kultur i større grad inkluderes i planene til skolen.

Tre områder hvor DKS kan gi verdi til skolen

Dannelsesoppdraget

DKS kan være et godt verktøy for å oppfylle skolens danningsoppdrag, fordi kunstens egenverdi er forankret i verdigrunnlaget i læreplanverket.

Tverrfaglighet

Fordi DKS favner på tvers av fag kan ordningen være en solid ressurs til de tverrfaglige temaene «Folkehelse og livsmestring», «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling».

Trivsel

Felles kulturopplevelser kan bidra til et godt skole- og klassemiljø. For lærerkollegiet kan DKS-besøk fra profesjonelle kunstnere bidra til motivasjon, inspirasjon og arbeidslyst.

9 konkrete tips til hvordan du som skoleleder kan lykkes med DKS

  • 1. Be en engasjert og interessert person om å være kulturkontakt

    Det kan være en lærer, bibliotekar, en i ledergruppen -eller kanskje deg selv?

  • 2. Kulturkontakten må få ressurser til å løse oppgaven på en god måte

    – gjerne i form av nedsatt tid eller en tidsressurspott. Vurder muligheten til å kompensere på linje med et samlingstyrertillegg.

  • 3. Bli kjent med kulturvertene

    – de er skolens representanter når utøverne kommer.

  • 4. Vær en leder som støtter og oppmuntrer til kunst- og kulturaktiviteter på skolen!

  • 5. Signaliser at DKS er en viktig ressurs

    Gi kulturkontakten tid til å informere om kommende program, gjerne på planleggingsdager og fellesmøter.

  • 6. Legg til rette for at lærerne kan trekke DKS-opplevelsene inn i undervisningen

    Oppfordre til å bruke tid på for- og etterarbeidet knyttet til besøket.

  • 7. Snakk om DKS med andre skoleledere

    – hvordan løfter de DKS-ordningen på sin skole?

  • 8. Sett DKS på agendaen på informasjonsmøtet for 1. trinn

    Vis gjerne informasjonsfilmen om DKS (klikk på pilen eller se lenger nede på siden).

  • 9. Vær en kunst – og kulturengasjert leder!

    Delta på DKS-besøket når du kan. Lærere setter stor pris på en leder som deltar, og engasjementet vil spre seg.

Elevene våre skal ikke bare bli kunnskapsrike. De skal også bli gode samfunnsborgere som tar vare på hverandre.

Sjur Arne Lindby, rektor på Heidal skule

Ein skal ikkje undervurdera verdien av opplevingar som knyter skulen i lag.

Kenneth Ulla, rektor på Haramsøy skule

DKS er gratis for skolen

Hvert år drar nærmere 3000 profesjonelle kunstnere rundt til alle landets skoler.

Dette koster skolen ingenting.

Eventuell transport av elever til for eksempel museer er også dekket.

DKS på ett minutt

Videosnutt med fakta om DKS-ordningen.