Skip to main content
En gruppe barn står og holder rissekker på hodet. En jente smiler.
DKS-ordninga er det viktigaste verkemiddelet vi har for å unngå geografiske og økonomiske skeivskapar når det gjeld tilgang på og bruk av kunst- og kulturtilbod.
Foto: Maur – en interaktiv danseforestilling.

Om DKS

Den kulturelle skolesekken (DKS) er en nasjonal ordning som sikrer at alle elever i Norge får møte profesjonell kunst og kultur i skoletiden.

Det formidles produksjoner innenfor film, visuell kunst, litteratur, kulturarv, scenekunst og musikk. Kunst- og kulturopplevelser gjennom DKS skal være av høy kvalitet, oppleves som relevante og representere et kulturelt mangfold av tilbud og utøvere. Formidlingen skal være i tråd med verdiene og prinsippene i skolen slik at DKS bidrar til barn og unges danning og utdanning.

DKS på ett minutt

Skal du fortelle om DKS på et lærermøte eller foreldremøte?
Bruk gjerne denne videosnutten:

Organisering av DKS

Den kulturelle skolesekken er et samarbeid mellom Kultur- og likestillingsdepartementet og Kunnskapsdepartementet, og alle fylkeskommunene og kommunene i landet.

DKS er altså et samarbeidsprosjekt mellom kultur- og opplæringssektoren på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå. Kulturtanken – Den kulturelle skolesekken Norge har det nasjonale ansvaret for ordningen, inkludert forvaltning, utvikling og tildeling av spillemidler. Fylkeskommunene er ansvarlig for regional koordinering og programmering, men kommunene har også mulighet til å utvikle egne program lokalt. Skolen har ansvar for det pedagogiske opplegget for elevene, mens kultursektoren har ansvaret for kulturinnholdet. 

DKS omfatter alle grunnskoler og videregående skoler i Norge. Rundt 3500 kulturkontakter bidrar inn i ordningen, og over 800 000 elever får DKS-opplevelser hvert år.

En gruppe barn, med bind for øynene, står rundt en mann med fløyte.
Scenekunst-produksjonen «Knekke greine».

Hvem gjør hva?

Det er flere på og rundt skolen som deler ansvaret for at DKS-programmet skal bli vellykket for elevene. God informasjonsflyt og tydelig ansvarsfordeling mellom samarbeidspartnerne vil styrke forankringen av DKS-ordningen.

En smilende rektor. Foto.

Rektor

  • oppnevner kulturkontakten(e) på sin skole
  • inkluderer DKS-programmet i skolens årshjul eller aktivitetsplan, i samarbeid med kulturkontakten
  • avsetter møtetid så personalet får nødvendig informasjon om DKS-programmet
  • har dialog med kulturkontakten om hvordan DKS-tilbudet har fungert for elevene og for skolen
En kulturkontakt som stabler stoler. Foto.

Kulturkontakt

  • er bindeleddet mellom DKS og skolen
  • sørger for at informasjon fra DKS-portalen videreformidles 
  • tilrettelegger for skolens DKS-arrangementer i skolens årshjul
  • har ansvar for den praktiske gjennomføringen av DKS-arrangementene 
En lærer som henger opp sommerfuglfigurer på en vegg. Foto.

Lærer

  • forbereder elevene på hva de skal oppleve
  • følger elevene til og fra opplevelsen
  • deler opplevelsen sammen med elevene og
    er en god rollemodell
  • besvarer brukerundersøkelser som sendes
    ut i etterkant av arrangementet
To kulturverter som står utenfor en skolebygning. Foto.

Kulturverter / elevarrangører

  • er elever fra 5. trinn og oppover
  • informerer, tar imot og legger til rette for konserter, forestillinger og kunstnerbesøk fra DKS-ordningen på sin skole
  • har arrangøroppgaver før, under og etter DKS-arrangementene
En smilende kommunekontakt. Foto.

Kommunekontakt

  • har oversikt over DKS-programmet til de ulike skolene i kommunen
  • kan bistå skolen med å bestille det valgfrie tilbudet, der dette er aktuelt og avtalt
  • kan bistå DKS-planlegger i fylket med å legge inn nødvending informasjon om skolene i DKS-portalen

Utøverne

I tillegg til alle som bidrar i kulissene, er selvfølgelig kunst- og kulturutøverne helt sentrale i DKS-ordningen.

Rundt 4000 personer reiser hvert år rundt på skoler eller tar imot elever på kulturelle institusjoner, for å formidle profesjonell kunst og kultur av høy kvalitet. Gjennom blant annet forestillinger, konserter, filmvisninger og workshops, skal elevene få mulighet til å gjøre seg kjent med og utvikle forståelse for et variert spekter av kulturuttrykk.

Det som skjer når en gymsal forvandles, er rett og slett magisk!

Sandra Kolstad, musiker